Hackmanin Kaari taipuu notkeasti arjesta juhlaan

Hackmanin uutuus, Kaari-aterinsarja, on syntynyt käyttäjänsä elinikäiseksi ja edustavaksi ystäväksi, jonka käyttöä ei tarvitse säästellä. Sen kuvaillaan ilmentävän yhtä aikaa käden muotoon sopivaa pehmeyttä ja jäntevää voimakkuutta. Se on pitkän matkan edellä esi-isiään. Aikoinaan haarukkaa pidettiin paholaisen kapistuksena, koska se muistutti hiilihankoa. Lusikat puolestaan säästettiin pahan päivän varalle takaamaan perheen toimeentulo. 1600-luvun Ranskassa veitset jopa kiellettiin, sillä ne olivat tehokkaita riidan ratkaisussa. Aterimet heijastavat aikansa kulttuuria parhaimmillaan. Niin myös Kaari.

Kaari-aterinsarjan on muotoillut teollinen muotoilija, ED-Designin muotoilujohtaja, Kirsi Svärd, jonka pitkäaikainen haave oli ollut jättää käsiensä jälki Hackmanin aterinten historiaan. Hän koki tehtävänsä haasteelliseksi. Oli tiedossa, että suomalaiset harkitsevat tarkkaan millaiset aterimet kotiin hankitaan. Svärd halusi suunnitella sarjan, joka erottuisi aterinmallien laajasta valikoimasta, mutta ei kuitenkaan olisi liian erikoinen. Sarjan haluttiin olevan ajan hermolla, mutta silti kestää aikaa ja sen eri ilmiöitä.

Koko elämän kirjo ja Kaari

Svärd aloitti suunnittelutyönsä tarkkailemalla ympäristöään ja lähipiiriään: "Havainnoin miten ja millaisia aterimia ystävät ja perheenjäsenet käyttävät ja kyselin, mitkä olivat valintakriteerejä heille. Selasin myös lukemattoman määrän kuvia erilaisista aterimista, erilailla sisustetuista kodeista ja kodin astioista - siitä ympäristöstä, jossa aterimia käytetään." Ympäristö ja kansan kulttuuri ovat muokanneet aterimia aikojen alusta tähän päivään asti. Aterimien matka jokapäiväiseksi käyttöesineeksi ja juhlan koristukseksi kesti pitkään. Tänä päivänä aterimet herättävät nostalgisia muistoja samalla tavalla kuin astiatkin. Miten näistä alun perin vierastetuista työvälineistä tuli arjen huomaamattomia helpottajia?

Aterimia ajasta ikuisuuteen ja tähän päivään

Ennen aterimien sarjavalmistuksen aloittamista 1700-luvulla jokainen kuljetti omia aterimiaan mukanaan erityisessä kotelossa tai vyössä. Näin kerrotaan Hackmanin Aterinkoulu-lehtisessä 1990-luvulta. 1800-luvun lopulla alettiin valmistaa erikoisaterimia kuten kalaveitsiä, kahvilusikoita ja jälkiruokahaarukoita. Juhlava kattaus 1800–1900-luvun vaihteessa saattoi sisältää jopa kaksitoista erilaista ruokailuvälinettä yhtä ruokailijaa kohden.

"Aterinmallit olivat hyvin samanlaisia Euroopan eri maissa 1950-luvulle saakka, jolloin muotoilu tuli tärkeäksi. Suomessa sekä Hackman että Fiskars toivat silloin markkinoille useita uusia sarjoja, joista tärkeimmät olivat Bertel Gardbergin suunnittelemia. Kaj Franckin muotoilemasta Scandia-sarjasta tuli suosittu ja pitkäikäinen. Hackmanin valmistama ja Adolf Babelin suunnittelema Savonia-sarja lienee eräs Euroopan eniten valmistetuista sarjoista", kertoo teollinen muotoilija ja monia vuosia Hackmanin aterimien tuotekehityksen parissa työskennellyt Tauno Tarna.

Tarnan mainitsemista sarjoista esimerkiksi Savonia (1967), Gardbergin suunnittelemat Lion (1958) ja Carelia (1963) ovat edelleen valmistuksessa. Mummolan tai omien vanhempien aterinlaatikosta saatetaan muistaa, ainakin ulkonäöltä jos ei nimeltä, myös näitä ajasta ikuisuuteen siirtyneitä aterinsarjoja: retro Nanny Stillin Colorina (1970–1973), Gardbergin Fiskarsille suunnittelema Triennale- ja puuvartinen Triennale de Luxe -sarja (1957–1970-luku) tai Ilmari Tapiovaaran Hackmanille sunnittelemat Polar-aterimet (1964–1976).

2000-luvun Kaari

Monet edellä mainitut aterinsarjat antoivat Svärdille inspiraatiota hänen tehdessään ensimmäisiä luonnoksia paperille. Virikkeitä suunnitteluun antoivat hänelle myös vallitsevat sisustustrendit ja kotien astiat. Myös Tarna mainitsee aterinmallistojen muotoilulle olevan tyypillistä niiden liittymisen kattauksen ja sisustuksen perinteeseen.

"Esimerkiksi muissa Pohjoismaissa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on aivan omat suositut sarjansa, joiden muotoilu poikkeaa huomattavasti muista maiden kattauskulttuurin mukaan. Ja mitä tulee aterinsarjojen kehitykseen yleisesti, uudemmissa aterinsarjoissa ei ole niin monia esineitä kuin klassisissa sarjoissa, joissa oli useita kymmeniä eri tarkoitukseen tarkoitettuja osia. Muotojen uusiminen tapahtuu hillitysti, koska klassilliset sarjat ovat tyylikkyydessään ohjanneet kuluttajien käsitystä hyvästä sarjasta. Aterinten koko on kuitenkin suurentunut, koska ruokailutottumukset ovat muuttuneet ja lautaset ovat suurentuneet. Omia vaatimuksiaan aterimille asettavat uudet ruuat, kuten pastat ja pizzat", Tarna jatkaa.

Myös Svärdille oli tärkeää aterimen funktionaalinen muoto. Mutta se ei riittänyt hänelle hyvän aterimen kriteeriksi: "Pyrin pitämään kiinni siitä, että suunnittelemallani tuotteella on persoona. Toki tuotteen tulee toimia täydellisesti arjen käytössä, mutta se ei yksinään riitä. Kaari-sarjan osissa on yhtä aikaa pehmeyttä ja jäntevää voimakkuutta. Se ei ole kaikkien kaveri, mutta pitää sen minkä lupaa. Se, joka Kaareen ihastuu, ihastuu siihen ikihyviksi."

Kevään juhlien kaivattu lahja

Aterinsarja on arvostettu lahja kevään juhlasankareiden keskuudessa. Kaari-sarja on valmistettu ruostumattomasta 18/10 teräksestä ja kestää konepesua ja jatkuvaa päivittäistä käyttöä. Sarjan veitsessä on lisäksi käytetty materiaalia, joka mahdollistaa veitsen teroittamisen. Sarja sisältää ruokahaarukan, -veitsen, -lusikan, kahvilusikan ja 2-osaisen tarjoilusetin. Sarjaa myydään myös isommissa 16- ja 24-osaisissa lahjapakkauksissa. Lahjapakkaus tai tarjoilusetti sopii lahjaksi esimerkiksi uutta elämäänsä aloittavalle valmistuneelle tai hääparille.

Suositun Carelia-aterinsarjan 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Hackman lanseeraa myös 16-osaisen Carelia-juhlasetin, joka on saatavilla huhtikuusta juhlavuoden loppuun saakka.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Nina Colliander | Viestintäpäällikkö
Puh. 020 439 5181| GSM 040 6873 591
Nina.colliander@fiskars.com
www.hackman.fi

PDF