’Loppuun käytetty ei suinkaan ole hyödytön’, muistuttaa Hackman

Hackmanin perinteinen kierrätyskampanja käynnistyy helmikuussa jo kolmattatoista kertaa. Kampanjan perusidea on sama kuin aikaisempina vuosina, mutta mm. ilme on muuttunut näkyvästi. Hyvät arvot edellä toteutettava kierrätyskampanja tarjoaa kuluttajille helpon mahdollisuuden tehdä hyvä teko elintärkeälle ympäristöllemme mm. palauttamalla loppuun käytetyt pannut, kattilat ja aterimet Hackmanin tuotteita myyvien jälleenmyyjien kierrätyspisteisin metallin uusiokäyttöä varten.

Kierrätyskampanja kestää koko helmikuun, jonka aikana loppuun käytetyt pannut, kattilat ja aterimet voi tuoda Hackmanin tuotteita myyvien jälleenmyyjien kierrätyspisteisiin uudelleenkäyttöä varten. Vuonna 2012 kuluttajat eri puolella Suomea toivat yhteensä 21 908 kg kierrätettävää materiaalia kierrätyspisteisiin.

 Visuaalinen muutos kampanjassa on näkyvä

 Entisen sinisen värin sijaan kierrätyspisteiden uusi oranssi väri on helppo huomata. Samalla Hackman haluaa myös juhlia menestyksekästä kampanjaansa arpomalla kierrätykseen osallistuvista 10 voittajaa, jotka palkitaan kattilallisella herkkuja. Arvontaan kuluttajat voivat osallistua kierrätyspisteestä löytyvällä QR-koodilla tai osoitteessa hackman.fi. Kampanjaan osallistumista helpottaa myös samassa osoitteessa oleva Store Locator -palvelu, jonka avulla löytää lähimmän kierrätyspisteen.

 Kierrätysmetallia kerätty yhteensä yli 500 000 kiloa

 Hackmanin kierrätyskampanja sai alkunsa kolmetoista vuotta sitten Eko-Teko -nimisenä kampanjana. Vastuullisena toimijana Hackman halusi varmistaa tuotteidensa koko elinkaaren mahdollisimman ympäristöystävälliseksi. Vuosien mittaan kuluttajat ovat palauttaneet kiertoon yli 500 000 kiloa keitto- ja paistoastioita sekä aterimia. Näiden raaka-aineet, teräs ja alumiini, on saatu uudelleen käyttöön lähes sataprosenttisesti.

 Loppuun käytetyt saavat uuden elämän

Kuluttajan myymälään palauttama tuote päätyy Hackmanin Sorsakosken tehtaalle ja sieltä edelleen Kuusakoskelle, jossa kierrätykseen tuodut tuotteet lajitellaan jälkikäsiteltäväksi. Tuotteiden eri metallit erotellaan ja tuotteistetaan edelleen teollisuuden raaka-aineiksi. Kuluttajien aktiivisuuden ansiosta hyvin palvelleet keittiövälineet ovat saaneet uuden elämän esimerkiksi uusina kattiloina ja paistinpannuina.

Merkittävä osa Hackmanin keitto- ja paistoastioista valmistetaan Suomessa, Sorsakosken tehtaalla, lähellä pohjoismaista kuluttajaa, mikä myös pienentää merkittävästi hiilijalanjälkeä. Sorsakosken tehtaan käyttämästä teräksestä 90 % on peräisin kierrätyksestä. Kierrätettyä terästä käytettäessä voidaan energiaa säästää jopa 95 % verrattuna ”uuden” malmista valmistetun teräksen käyttöön.

Uudet kattilat ja pannut ovat myös kuluttajan kannalta parempia ja energiatehokkaampia kuin useita vuosia vanhat, joten kierrätys koituu näinkin suoraan kuluttajan eduksi.

Koko helmikuun kestävässä kierrätyskampanjassa ovat mukana Hackmanin tuotteita myyvät vähittäiskauppaketjut sekä Iittala outlet-myymälät. Lisäksi käytettyjä pannuja otetaan aina vastaan Iittala Outlet -myymälöissä.
 

Lisätiedot:
Nina Colliander | Communications Manager
Puh. 020 439 5181| GSM 040 6873 591
nina.colliander@fiskars.com
www.hackman.fi